To jeden z podstawowych elementów identyfikacji wizualnej każdej firmy. Od tego co będzie zawierać i jak będzie wyglądać może zależeć przyszłość Twojego biznesu. Wizytówka firmowa to niedoceniane narzędzie marketingowe. Jej powszechność i łatwość wydruku sprawia, że czasem zapominamy o tym, jak niewiele trzeba, aby właśnie ten podręczny element identyfikacji wizualnej dał nam przewagę nad konkurencją. W tym artykule dowiesz się, jak zaprojektować dobrą wizytówkę firmową, zaskoczyć nowych klientów i zostać zapamiętanym na długo.
1. Dostarcz kluczowych informacji
To absolutnie najważniejsza cecha każdej dobrej wizytówki. Nawet najlepszy projekt, najbardziej wyszukany papier i uszlachetnienie na nic się zdadzą, jeśli na wizytówce zabraknie informacji, które umożliwią dalszy kontakt. Informacje te mogą różnić się między sobą w zależności od rodzaju działalności.
Polecane artykuły
Podstawowe elementy, które powinna zawierać wizytówka to: imię i nazwisko, stanowisko, telefon, e-mail, nazwa firmy, logo firmy oraz adres strony www. Na niektórych wizytówkach znajdziemy także adres siedziby firmy, NIP, REGON czy numer konta bankowego. W większości sytuacji informacje takie nie są niezbędne. Mogą się one jednak przydać, jeśli w swojej działalności często posługujesz się np. danymi rejestrowymi firmy.
Szukając bardziej kreatywnych rozwiązań, wizytówkę można uzupełnić o takie elementy jak np.: zdjęcie, adresy kanałów społecznościowych, mapa z zaznaczeniem siedziby firmy, QR kod, cytat lub złota myśl.
2. Zadbaj o dobry projekt
Projektując wizytówkę, warto mieć na uwadze kilka ograniczeń. Jednym z nich jest na przykład wielkość fontu. Zbyt małe teksty po wydrukowaniu mogą być nieczytelne. Staraj się, aby najmniejsze napisy na wizytówce miały wielkość co najmniej 5 pt.
Jeśli projektujesz wizytówkę z czarnym tłem i białym tekstem, unikaj stosowania cienkich fontów. Po wydrukowaniu może się okazać, że czarna farba zalała cienkie elementy liter. Ta sama uwaga dotyczy stosowania zbyt cienkich białych linii lub ikon na czarnym tle.
Warto pamiętać, że projektowana wizytówka powinna być spójna z identyfikacją wizualną firmy. Dokumenty takie jak brandbook porządkują wszystkie kwestie związane z typografią, kolorystyką, czy dostępnymi wersjami logo. Mając taki gotowy zestaw wskazówek, projektowanie wizytówki jest zwykle dużo łatwiejsze (choć w pewnym sensie także ograniczające).
3. Dodaj element zaskoczenia
To ostatni i być może najważniejszy punkt. Nic tak nie przyciąga uwagi, jak coś czego kompletnie się nie spodziewamy. W przypadku wizytówek możliwości mamy całkiem sporo i tak naprawdę wszystko zależy od naszej wyobraźni i budżetu.
Najbardziej ekonomiczną formą wyróżnienia jest wybór dobrej jakości papieru oraz uszlachetnienia w formie lakieru, druku wklęsłego lub druku wypukłego. Przy nieco większym budżecie można pokusić się o wizytówki wykonane z tworzywa sztucznego, metalu, drewna czy gumy. Choć dla niektórych brzmi to nieprawdopodobnie, wiele firm pokazuje, że wystarczy tylko szczypta kreatywności, aby zwykła wizytówka zmieniła się w skuteczne narzędzie marketingowe.