Skip to content Skip to sidebar Skip to footer
Jak napisać brief do projektu logo?

Jak napisać brief do projektu logo?

Dobry brief to połowa sukcesu podczas projektowania logo.

Każda firma pragnie mieć dobre logo, ale nie każda wie, jak się do tego zabrać. Odpowiedzialność za jego stworzenie wydaje się w pełni spoczywać na projektancie, choć to przecież nie tylko jemu powinno zależeć na tym, aby stworzony znak wpisywał się w filozofię i oczekiwania firmy. Aby dobrze odpowiedzieć na te ostatnie niezbędny jest dobry brief. Co zatem powinien zawierać?

Na początek informacje podstawowe. Nazwa marki, opis produktów i grupy docelowej to absolutne minimum, które pozwala projektantowi lepiej zrozumieć działalność firmy. Warto wymienić także największych konkurentów oraz cechy, które wyróżniają markę na ich tle.

Druga część briefu to bardziej szczegółowe informacje dotyczące projektu. Na tym etapie klient może określić, czy na logo powinien składać się sam logotyp, czy także sygnet (zobacz: Różnice między logo, logotypem a sygnetem). Jeśli logo powinno zawierać dopisek (ang. tagline), to taka informacja również powinna znaleźć się w briefie. Czasem zdarza się, że klient ma bardzo sprecyzowaną wizję tego, jakie kształty lub symbolika powinny być uwzględnione w projektowanym znaku. I odwrotnie – jeśli jakichś elementów projektant powinien bezwzględnie unikać, to także należy o tym wspomnieć.

Istotną część briefu stanowi opis cech, które powinno odzwierciedlać logo. Można je przedstawić na zasadzie dwóch kolumn, które zawierają przeciwstawne przymiotniki, np.

łagodneagresywne
drogietanie
nowoczesnetradycyjne
zabawnepoważne
kolorowestonowane
dojrzałemłode
ekonomiczneluksusowe
geometryczneorganiczne

Klient, wybierając poszczególne określenia z pierwszej lub z drugiej kolumny doprecyzowuje swoje wymagania w czytelny dla projektanta sposób.

Dobry brief powinien także zawierać pozytywne i negatywne przykłady. Są to projekty logo, które bardzo podobają się klientowi oraz takie, które całkowicie go odrzucają. Warto zaznaczyć, że mogą to być projekty logo z całkiem innych branż niż branża klienta. W przypadku problemów ze znalezieniem pozytywnych i negatywnych przykładów, można odnieść się do projektów logo najbardziej rozpoznawalnych marek takich jak np.: Nike, Coca-Cola, WWF, Facebook, Google, Starbucks, Fedex i wielu innych.

Newsletter

Otrzymuj informacje o nowych postach na blogu.


Informacje dodatkowe

Wszystko co powyżej nie wyczerpuje puli informacji, które może zawierać brief. Czasem istotną część stanowią mocno sprecyzowane wymagania klienta pod kątem kolorystyki i typografii. W przypadku niektórych projektów, ważne może być także to, na jakich nośnikach najczęściej będzie wykorzystywane logo. Przykładowo: jeżeli logo będzie często występowało w formie grawerunku, jest to informacja dla projektanta, że należy położyć nacisk na achromatyczną wersję znaku.

Rozmawiaj, słuchaj i zadawaj pytania

Tak naprawdę wszystko jest kwestią dobrego dialogu między klientem a designerem. Briefowanie to moim zdaniem najważniejszy etap w projektowaniu logo. Warto poświęcić na niego więcej niż „kwadrans przy kawie”, bo od tego może zależeć skuteczność całej identyfikacji wizualnej firmy.

Najciekawsze artykuły dotyczące UX/UI i komunikacji wizualnej. Praktyczne źródło wiedzy dla projektantów, specjalistów z branży IT oraz właścicieli firm i startupów. Masz pytania? Skontaktuj się z nami, by omówić indywidualne rozwiązania, które pomogą rozwinąć Twój biznes.
ALVARO House of Design © 2009-2024. All Rights Reserved.

Zapisz się na Newsletter a

Poinformujemy Cię o nowościach!