Ten temat w końcu dopadnie każdego. Jak nie utonąć w gąszczu nazw, które dla większości osób znaczą to samo, a wśród projektantów ich pomylenie oznacza faux pas? Sprawa jest prosta i nie wymaga żadnej tajemnej wiedzy.
Czy logo i logotyp to to samo?
Nie do końca – a przynajmniej nie zawsze. Logo to pojęcie szerokie, które w ogólnej terminologii należy postrzegać jako znak, który wyróżnia markę na tle konkurencji. Logotyp w uproszczonym rozumieniu to wyraz, słowo (zazwyczaj nazwa firmy lub jej skrót – monogram), które może, ale nie musi być częścią składową logo. Podobnie częścią składową logo może (ale nie musi) być także sygnet, czyli graficzny element charakterystyczny dla danej marki.
![](https://alvaro.pl/wp-content/uploads/2021/11/logo-sygnet-logotyp-tagline-mercedes-benz.jpg)
Polecane artykuły
Logo może zatem składać się z:
- logotypu i sygnetu
- tylko z logotypu
- tylko z sygnetu
Dodatkowym elementem logo może być także tagline, czyli dopisek, który znajduje się zwykle pod nazwą lub sygnetem.
Przykłady różnych rodzajów logo
Aby lepiej zrozumieć różnice między logo, logotypem i sygnetem, przyjrzyj się poniższym przykładom, które przedstawiają powszechnie znane projekty logo popularnych firm:
Logo niejedno ma imię
W wielu przypadkach logotyp i sygnet mogą być wykorzystywane zarówno razem jak i niezależnie od siebie. Często tworzone są także dodatkowe wersje logo, które stosowane są tylko w określonych materiałach. Dobrym przykładem jest McDonald’s. Logo tego popularnego fast-foodu w różnych sytuacjach może przybierać nieco inną formę:
![](https://alvaro.pl/wp-content/plugins/trx_addons/components/lazy-load/images/placeholder.png)
Płynna terminologia
Praktyka pokazuje, że sygnet i logotyp są czasem ze sobą na tyle mocno powiązane, że trudno wyodrębnić oba te elementy. Tak jest chociażby w przypadku logo UPS, w którym logotyp (nazwa) jest integralną częścią sygnetu. Podobną zależność zobaczymy też w projektach logo takich marek jak: Starbucks, Burger King, Pizza Hut, Harley Davidson Motor Company czy BMW.
![](https://alvaro.pl/wp-content/plugins/trx_addons/components/lazy-load/images/placeholder.png)
Do czego służy księga znaku i brandbook?
Gdyby porównać nowo powstałe logo do świeżo zakupionego samochodu, to księga znaku byłaby w tym układzie tym, czym dla kierowcy jest prawo jazdy. W swojej podstawowej wersji księga znaku to zbiór zasad mówiących o tym, w jaki sposób należy korzystać z logo. Opis pola ochronnego, kolorystyki i typografii to kluczowe informacje, które znajdziemy w tym dokumencie.
Bardziej obszerną formą księgi znaku jest brandbook. Oprócz informacji o logo, zawiera on także szczegółowe informacje dotyczące całej identyfikacji wizualnej firmy oraz filozofii marki. Takie dokumenty liczą często kilkadziesiąt (rzadziej kilkaset stron). Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego warto w nie zainwestować przeczytaj artykuł “Czy każda firma musi posiadać księgę znaku?”.