Skip to content Skip to sidebar Skip to footer
Logo, logotyp, sygnet, księga znaku... o co w tym chodzi?

Logo, logotyp, sygnet, księga znaku… o co w tym chodzi?

Zobacz, jak odróżnić logo od logotypu i czy zawsze jest to możliwe.

Ten temat w końcu dopadnie każdego. Jak nie utonąć w gąszczu nazw, które dla większości osób znaczą to samo, a wśród projektantów ich pomylenie oznacza faux pas? Sprawa jest prosta i nie wymaga żadnej tajemnej wiedzy.

Czy logo i logotyp to to samo?

Nie do końca – a przynajmniej nie zawsze. Logo to pojęcie szerokie, które w ogólnej terminologii należy postrzegać jako znak, który wyróżnia markę na tle konkurencji. Logotyp w uproszczonym rozumieniu to wyraz, słowo (zazwyczaj nazwa firmy lub jej skrót – monogram), które może, ale nie musi być częścią składową logo. Podobnie częścią składową logo może (ale nie musi) być także sygnet, czyli graficzny element charakterystyczny dla danej marki. 

Polecane artykuły

Logo może zatem składać się z:

  • logotypu i sygnetu
  • tylko z logotypu
  • tylko z sygnetu

Dodatkowym elementem logo może być także tagline, czyli dopisek, który znajduje się zwykle pod nazwą lub sygnetem.


Przykłady różnych rodzajów logo

Aby lepiej zrozumieć różnice między logo, logotypem i sygnetem, przyjrzyj się poniższym przykładom, które przedstawiają powszechnie znane projekty logo popularnych firm:


Logo niejedno ma imię

W wielu przypadkach logotyp i sygnet mogą być wykorzystywane zarówno razem jak i niezależnie od siebie. Często tworzone są także dodatkowe wersje logo, które stosowane są tylko w określonych materiałach. Dobrym przykładem jest McDonald’s. Logo tego popularnego fast-foodu w różnych sytuacjach może przybierać nieco inną formę:

Źródło: Brandbook McDonald’s

Płynna terminologia

Praktyka pokazuje, że sygnet i logotyp są czasem ze sobą na tyle mocno powiązane, że trudno wyodrębnić oba te elementy. Tak jest chociażby w przypadku logo UPS, w którym logotyp (nazwa) jest integralną częścią sygnetu. Podobną zależność zobaczymy też w projektach logo takich marek jak: Starbucks, Burger King, Pizza Hut, Harley Davidson Motor Company czy BMW.


Do czego służy księga znaku i brandbook?

Gdyby porównać nowo powstałe logo do świeżo zakupionego samochodu, to księga znaku byłaby w tym układzie tym, czym dla kierowcy jest prawo jazdy. W swojej podstawowej wersji księga znaku to zbiór zasad mówiących o tym, w jaki sposób należy korzystać z logo. Opis pola ochronnego, kolorystyki i typografii to kluczowe informacje, które znajdziemy w tym dokumencie.

Bardziej obszerną formą księgi znaku jest brandbook. Oprócz informacji o logo, zawiera on także szczegółowe informacje dotyczące całej identyfikacji wizualnej firmy oraz filozofii marki. Takie dokumenty liczą często kilkadziesiąt (rzadziej kilkaset stron). Jeśli chcesz dowiedzieć się, dlaczego warto w nie zainwestować przeczytaj artykuł “Czy każda firma musi posiadać księgę znaku?”.


Newsletter

Otrzymuj informacje o nowych postach na blogu.

Najciekawsze artykuły dotyczące UX/UI i komunikacji wizualnej. Praktyczne źródło wiedzy dla projektantów, specjalistów z branży IT oraz właścicieli firm i startupów. Masz pytania? Skontaktuj się z nami, by omówić indywidualne rozwiązania, które pomogą rozwinąć Twój biznes.
ALVARO House of Design © 2009-2024. All Rights Reserved.

Zapisz się na Newsletter a

Poinformujemy Cię o nowościach!