Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jak stworzyć stronę internetową w pięciu prostych krokach?

Jak stworzyć stronę internetową w pięciu prostych krokach?

Jak stworzyć stronę internetową w pięciu prostych krokach?

Poznaj przepis na wdrożenie małej i średniej wielkości strony internetowej.

W projektowaniu stron nie chodzi tylko o kwestię estetyki. Dobra strona internetowa odpowiada na potrzeby użytkowników, a firmie pozwala skutecznie realizować strategiczne cele. Zatem jak stworzyć stronę internetową, która spełni te wymagania? W przypadku każdego biznesu przepis na to będzie nieco inny. Faktem jest jednak, że istnieje pewien stały proces, który rzetelnie realizowany – pozwala zbudować każdą dobrze funkcjonującą stronę. Proces ten składa się z pięciu kroków, które znajdziesz poniżej.

Krok 1: Określenie celów

O celach należy mówić w liczbie mnogiej, ponieważ budując stronę internetową, mamy do zaspokojenia potrzeby firmy oraz potrzeby użytkowników. Te pierwsze może określać strategia firmy lub charakter prowadzonej działalności. Przykładowo: celem kancelarii prawnej będzie zachęcenie do współpracy nowych klientów. Celem fundacji charytatywnej będzie pozyskiwanie środków na pomoc podopiecznym. Celem restauracji może być wzrost sprzedaży, dzięki zamówieniom online. A celem sklepu internetowego będzie „po prostu” sprzedaż produktów.

Oczywiście to tylko przykłady, ale już na tej podstawie można wyciągnąć pewne wnioski. Każdy biznes ma inny cel, a każdy cel wymaga innych rozwiązań. Czasem wystarczy położyć nacisk na jeden kluczowy aspekt strony (np. wyróżnienie danych kontaktowych). Innym razem konieczne jest tworzenie dedykowanych narzędzi. Czy zastanawiało Cię kiedyś, dlaczego firmy takie jak Axa Direct, Link4, Aviva, CUK i wiele innych – posiadają na swoich stronach kalkulatory ubezpieczeń? To nie przypadek, a skuteczny sposób na realizację kluczowych celów firmy.

Z drugiej strony są jeszcze potrzeby użytkowników. Do ich określenia przydaje się pomoc specjalistów z zakresu UX. Szczególnie gdy mówimy o rozbudowanych serwisach internetowych, wiedza z zakresu user experience jest nieoceniona. Przeprowadzając badania, analizując konkurencję, tworząc persony i ścieżki użytkowników dowiesz się, czego tak naprawdę odbiorcy oczekują od Twojej strony.

W przypadku niektórych, niskobudżetowych stron (np. prostych stron firmowych) nie zawsze jest potrzebna pomoc UX Researchera. Wystarczy zatrudnić doświadczonego UX/UI Designera, który dzięki swojej wiedzy zaprojektuje serwis spełniający podstawowe wymagania z zakresu usability.

Krok 2: Mapa strony i makiety UX

Kolejny krok na drodze do stworzenia skutecznej strony internetowej to część, która przez wiele firm jest pomijana. A potem zaczynają się problemy…

Problemem jest to, że bez mapy strony nikt nie wie, jak powinna wyglądać struktura serwisu. Bez struktury serwisu trudno z kolei o sensowną organizację treści w serwisie. Gdy mówimy o małej stronie firmowej składającej się z kilku działów, to jeszcze nie problem. Większość witryn nie posiada jednak tak płaskiej struktury – w ich skład wchodzą działy i „pod-działy”, które tworzą kilka poziomów zagnieżdżeń. Bez mapy strony, pozostaje jedynie chaos.

Newsletter

Otrzymuj informacje o nowych postach na blogu.

Mapa strony oprócz uporządkowania informacji, dostarcza także wiedzy na temat tego, jakie podstrony będą konieczne do zaprojektowania. Mając tę wiedzę, można przejść do zaprojektowania wstępnych makiet projektowych. Czy warto je tworzyć? Zdecydowanie tak. Makiety UX pomagają nie tylko w wyobrażeniu sobie tego, jak będzie wyglądać docelowa strona, ale także przyspieszają pracę designerów, programistów oraz mogą znacznie skrócić fazę testowania. Więcej na ten temat pisałam w artykule „Projektowanie stron internetowych zaczyna się od makiet”.

Krok 3: Content is the king!

To popularne wśród specjalistów SEO powiedzenie nie pozostaje bez znaczenia także w trakcie tworzenia strony internetowej. Treści, które będą się składać na Twoją witrynę, mają istotne znaczenie w fazie projektowej. W dużej mierze to właśnie od nich zależy, jak finalnie będą wyglądać poszczególne części strony. Długość tekstów, dane tabelaryczne, infografiki, wykresy, zdjęcia… to wszystko ma znaczenie! Im więcej gotowych treści dostarczysz projektantowi, tym w lepszy i bardziej przemyślany sposób zostanie zbudowana cała witryna.

Niektórzy są zdania, że treści mogą zostać dodane na sam koniec, a designer może pracować na przykładowych tekstach (np. lorem ipsum), które zostaną później zastąpione. Osobiście nie popieram takiego podejścia, bo bardziej przypomina ono tworzenie szablonu, a nie dedykowanej strony. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że takie podejście rodzi zwykle same problemy. 

PRZYKŁAD: Klient w swoich wytycznych określa, że podstrona „O firmie” będzie zawierała jedynie teksty, jednak nie dostarcza finalnych treści. Po zaprojektowaniu i wdrożeniu okazuje się jednak, że podstrona ta powinna zawierać także dane kontaktowe, pliki do pobrania oraz listę członków zarządu wraz z ich zdjęciami i krótką biografią. Efekt? Konieczność powrotu do fazy projektowej, która wpływa zarówno na koszty projektu, jak i koszty wdrożenia. Nie wspomnę o wydłużeniu czasu realizacji.

Krok 4: Projektowanie, wdrażanie i testowanie

Projektowanie to moim zdaniem najprzyjemniejsza część pracy, bo to właśnie wtedy strona internetowa zaczyna nabierać prawdziwego kształtu. Zatrudniając designera, warto wybrać osobę, która posiada choć podstawową wiedzę z zakresu UX. Znacznie przyspiesza to etap projektowania i pozwala uniknąć podstawowych błędów.

Kolejny etap to wdrażanie i testowanie strony. Tak obie te czynności często się ze sobą przenikają. Posiadając wdrożoną już stronę warto przetestować ją pod kątem technicznym oraz pod kątem UX. Zawsze znajdzie się coś, co można poprawić lub ulepszyć, stąd ten etap prac ma często charakter iteracyjny. Po kilku rundach poprawek i usunięciu niedociągnięć, strona jest gotowa do uruchomienia.

Krok 5: Uruchomienie strony

Do uruchomienia finalnej witryny niezbędne są dwie rzeczy: hosting i domena. Ten pierwszy warto wybrać u sprawdzonego dostawcy, który zapewni optymalne warunki do działania strony. Jeśli nie masz pewności, co do tego, jaki hosting wybrać, skonsultuj sprawę z programistami wdrażającymi Twój serwis. W większości przypadków będą w stanie podpowiedzieć rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.

Domena to adres, pod którym Twoja strona będzie widoczna w Internecie. Wiele firm oferuje domeny za 1 zł lub nawet za darmo. Haczyk tkwi w tym, że o ile koszt zakupu domeny będzie Cię kosztował bardzo niewiele, o tyle jej przedłużenie na kolejny okres może być nawet dwukrotnie wyższe niż u innych dostawców. Warto to sprawdzić, zanim podejmiesz decyzję o zakupie.

Najciekawsze artykuły dotyczące UX/UI i komunikacji wizualnej. Praktyczne źródło wiedzy dla projektantów, specjalistów z branży IT oraz właścicieli firm i startupów. Masz pytania? Skontaktuj się z nami, by omówić indywidualne rozwiązania, które pomogą rozwinąć Twój biznes.
ALVARO House of Design © 2009-2024. All Rights Reserved.

Zapisz się na Newsletter a

Poinformujemy Cię o nowościach!