Czym różni się rola UX/UI Designera od Design System Designera?
Czy UX/UI Designer i Design System Designer to tak naprawdę ta sama rola w innym opakowaniu? Niekoniecznie, ale ich ścieżki często się przecinają.
Z jednej strony mamy projektowanie doświadczeń użytkownika i projektowanie interfejsu. Z drugiej – tworzenie systemów, które te doświadczenia i elementy interfejsu porządkują, skalują i ułatwiają ich wdrażanie. Choć obie role bywają mylone, UX/UI Designer i Design System Designer pełnią różne, choć komplementarne funkcje w zespole projektowym.
UX/UI Designer odpowiada za tworzenie doświadczeń użytkownika – od badań i analiz po projektowanie interakcji i konkretnych ekranów aplikacji. Z kolei Design System Designer skupia się na systematyzowaniu tych doświadczeń w formie powtarzalnych komponentów, standardów i dokumentacji, które wspierają rozwój produktu w skali. W praktyce granica między tymi rolami bywa płynna. UX/UI Designerzy często inicjują pracę systemową, a osoby z doświadczeniem w organizacji projektowej naturalnie przechodzą w stronę roli Design System Designera.
Warto rozumieć te różnice, by świadomie rozwijać swoje kompetencje i planować kolejne kroki zawodowe. Jeśli zastanawiasz się, którą z tych dróg obrać albo gdzie obie się spotykają, ten artykuł rozwieje Twoje wątpliwości i pokaże praktyczne różnice (oraz podobieństwa!) między tymi stanowiskami.
UX/UI Designer
UX/UI Designer koncentruje się zarówno na doświadczeniach użytkownika, jak i na ich wizualnym odwzorowaniu w interfejsie. Łączy kompetencje badawcze z estetycznym projektowaniem ekranów i komponentów, odpowiadając jednocześnie za funkcjonalność, użyteczność oraz wygląd finalnego rozwiązania. Analizuje potrzeby użytkowników, projektuje architekturę informacji, tworzy makiety i prototypy, a następnie w spójny sposób rozwija je, uwzględniając wymagania brandu, dostępność (accessibility) i dobre praktyki UI.
To rola interdyscyplinarna wymagająca z jednej strony umiejętności analitycznych i projektowych, z drugiej technicznego zaplecza, a z trzeciej – umiejętności miękkich związanych z komunikacją, negocjacjami czy facylitacją warsztatów.
Główne zadania UX/UI Designera:
- testowanie rozwiązań i współpraca z developerami przy wdrożeniu.
- badanie i analiza potrzeb użytkowników,
- projektowanie user journey,
- tworzenie architektury informacji,
- projektowanie makiet i prototypów (low-fi i hi-fi),
- opracowywanie spójnych komponentów wizualnych zgodnych z identyfikacją marki,
Design System Designer
Design System Designer skupia się na budowie i utrzymaniu design systemu, który wspiera pracę całego zespołu produktowego. To osoba odpowiedzialna za projektowanie i rozwój komponentów UI, ich dokumentację, a także zapewnienie ich dostępności i technicznej wykonalności. W przeciwieństwie do UX/UI Designera, jego praca nie kończy się na pojedynczych ekranach. DS Designer buduje elementy, które mają być skalowalne i wykorzystywane wielokrotnie w różnych częściach produktu. Jego rola koncentruje się wokół dbania o spójność wizualną, integrację z kodem oraz dobre praktyki projektowe. Nierzadko zadaniem DS Designera jest także edukowanie zespołu i wdrażanie standardów, które porządkują sposób pracy.
Główne zadania Design System Designera:
- monitorowanie wykorzystania komponentów i iteracyjne usprawnienia.
- projektowanie i dokumentowanie skalowalnych komponentów UI,
- współpraca z developerami przy wdrożeniu komponentów,
- wdrażanie zasad dostępności (accessibility) i dobrych praktyk UI,
- zarządzanie dokumentacją design systemu i jego aktualizacją,
Gdzie obie role się przenikają?
Choć cel pracy UX/UI Designera i Design System Designera jest różny, to ich praca bardzo często się zazębia. Obie role wymagają myślenia systemowego – dostrzegania powtarzalnych wzorców, projektowania z myślą o skalowalności i przewidywaniu konsekwencji decyzji projektowych. W obu przypadkach głównym narzędziem pracy jest zwykle Figma, gdzie współdzielone są zestawy komponentów, siatek, styli i layoutów. Zarówno UX/UI Designer, jak i DS Designer współpracują także ściśle z developerami, którzy pomagają przekuć efekty pracy projektowej w działający kod.
W praktyce UX/UI Designer może projektować nową funkcję i przy okazji zauważyć potrzebę nowego komponentu, który trafia do design systemu. Z kolei Design System Designer, analizując sposób wykorzystania komponentów, może wskazać niekonsekwencje w doświadczeniu użytkownika, które wymagają interwencji od strony UX/UI. Bardzo często UX/UI Designerzy z dużym doświadczeniem w projektowaniu naturalnie ewoluują w stronę roli Design System Designera, łącząc umiejętności analityczne, wizualne i techniczne z potrzebą porządkowania złożonych środowisk projektowych.
Podsumowanie
Jeśli lubisz porządek, spójność i współpracę z technologią – rola Design System Designera może być dla Ciebie naturalnym krokiem w karierze UX/UI. To ścieżka dla tych, którzy poza projektowaniem ekranów aplikacji chcą mieć wpływ na to, jak działa cały ekosystem projektowy – od dokumentacji po integrację z kodem. W tej roli możesz zyskać większy wpływ na jakość i tempo pracy całego zespołu, tworzyć narzędzia, które ułatwiają pracę innym projektantom i budować rozwiązania, które zostają z produktem na lata. Jeśli pociąga Cię praca u podstaw interfejsu i współtworzenie standardów, które mają realny wpływ na rozwój produktu – to może być ścieżka właśnie dla Ciebie.