Fotografia produktowa w e-commerce

Fotografia produktowa w e-commerce
Fotografia produktowa w e-commerce to temat, z którym prędzej czy później zmierzy się każdy sklep internetowy.

Do niedawna tylko moda, a dziś nieodzowny element komunikacji marketingowej każdego, kto chce osiągnąć sukces w e-commerce. Na czym polega jej magia i dlaczego sam aparat to za mało, by osiągnąć sukces w tej dziedzinie?

Klienci kupują oczami

Jedną z największych zalet zakupów przez Internet jest oszczędność czasu. Aby znaleźć interesujący nas produkt wystarczy zaledwie kilka minut. Jednak to co z perspektywy klienta jest zaletą, dla właścicieli sklepów internetowych może być nie lada wyzwaniem. Jak w ciągu kilku minut przekonać kogoś, że to właśnie nasz produkt jest tym którego potrzebuje?

Sposobów na optymalizację zakupów w sklepie internetowym jest wiele, a jednym z nich jest właśnie fotografia produktowa. To nie przypadek, że w 2019 roku Allegro zmieniło sposób wyświetlania aukcji w taki sposób, by maksymalnie wyeksponować fotografie. To nie przypadek, że wiele ofert w serwisie OLX opartych jest głównie na zdjęciach, dostarczając tylko kilka podstawowych informacji w formie tekstowej. Podobne analogie znajdziemy także  na wielu innych platformach e-commerce.

Allegro zachęca do dodawania wysokiej jakości zdjęć produktów.
Allegro zachęca do dodawania wysokiej jakości zdjęć produktów.

Wyobraź sobie, że masz przed sobą dwa identyczne produkty w tej samej cenie i o tych samych parametrach. Jedyna różnica między nimi jest taka, że przy pierwszym możesz zobaczyć jedno, średniej jakości zdjęcie, a przy drugim – kilka znakomicie wykonanych fotografii, które pozwalają Ci spojrzeć na produkt tak, jakbyś prawie trzymał(a) go w ręce. Chyba nie muszę pytać, który z nich wybierzesz?

 

Fotografia produktowa w praktyce – wywiad z Anną Hanke

Aby lepiej zrozumieć znaczenie i specyfikę fotografii produktowej w e-commerce, warto zaczerpnąć wiedzy u źródła. Anna Hanke fotografią produktową zajmuje się od ponad 10 lat, a wśród jej klientów znajduje się wiele znanych marek takich jak Agata S.A.czy 8a.pl.

Jessica Alvaro: Miło mi, że zgodziłaś się udzielić wywiadu na nasz blog. Twoje doświadczenie w fotografii produktowej robi wrażenie. Myślę że wielu początkujących adeptów tej sztuki chciałoby Ci zadać jedno kluczowe pytanie: Jak wykonać idealne zdjęcie produktowe?

Anna Hanke: Wszystko zależy od tego, czy ma to być tzw. zdjęcie packshotowe czy też zdjęcie aranżowane. W obu przypadkach najważniejsze jest jednak światło. To ono jest podstawą dobrej fotografii produktowej. Precyzyjnie dobrane parametry, moc światła, kąt jego padania, a także poziom skupienia (lub rozproszenia) – każdy z tych elementów odgrywa ogromną rolę. Fotografowany produkt musi być odpowiednio doświetlony (nie prześwietlony!), tak by widoczna była jego struktura, kształt, materiał z jakiego został wykonany oraz kolor. Ten ostatni musi być maksymalnie zgodny z rzeczywistym, tak by nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd. W przypadku zdjęć aranżowanych ważny jest także wybór miejsca i rekwizytów.

Aranżowana fotografia produktowa wymaga kreatywności i dbałości o szczegóły, fot. Anna Hanke
Aranżowana fotografia produktowa wymaga kreatywności i dbałości o szczegóły, fot. Anna Hanke

J.A.: Oglądając niektóre z Twoich zdjęć aranżowanych mam wrażenie, że to jedna z tych dziedzin fotografii produktowej, w której można sobie pozwolić na sporą kreatywność?

A.H.: Myślę, że miejsce na kreatywność jest w każdej dziedzinie fotografii – także w produktowej. W przypadku zdjęć aranżowanych jest ona wręcz wskazana. Wszystko bowiem, co zostanie przedstawione na zdjęciu powinno być spójne z wizerunkiem marki oraz z poruszaną tematyką. Fotograf produktowy powinien mieć głowę pełną pomysłów i doskonale znać markę oraz fotografowany produkt.

W aranżowanych zdjęciach produktów warto zwrócić uwagę na światło, kompozycję oraz dodatkowe rekwizyty. Fot. Anna Hanke
W aranżowanych zdjęciach produktów warto zwrócić uwagę na światło, kompozycję oraz dodatkowe rekwizyty. Fot. Anna Hanke

J.A.: Dlaczego znajomość produktu jest tak ważna?

A.H.: To trochę tak jakbyś oglądała film w języku, którego kompletnie nie rozumiesz. Być może spodobają ci się niektóre ujęcia, aktorzy czy efekty specjalne, ale fabuła pozostanie dla ciebie niezrozumiała. W fotografii produktowej jest tak samo. Gdy znasz produkt i rozumiesz jego działanie, możesz lepiej wyeksponować wszystkie jego walory. Często liczą się detale, które mają wpływ na ogólny odbiór produktu, a nierzadko także na decyzję o jego zakupie. Moim zdaniem magia fotografii produktowej polega na tym, by oglądając finalne zdjęcia, odbiorca czuł, że interesujący go produkt jest niemal na wyciągnięcie ręki.

W fotografii produktowej detal pełni równie ważną rolę, co zdjęcie całego produktu, fot. Anna Hanke
W fotografii produktowej detal pełni równie ważną rolę, co zdjęcie całego produktu, fot. Anna Hanke

J.A.: Z tego co wiem, czasem nie jest to łatwe… Jakie produkty są najtrudniejsze do fotografowania?

A.H.: Z doświadczenia mogę powiedzieć, że trudność sprawiają przedmioty odbijające światło, np. biżuteria, sztućce, garnki czy wszelkie elementy metalowe. Problemem mogą być też przedmioty, które wymagają ułożenia ich w powietrzu. Dobrym przykładem są tutaj uprzęże wspinaczkowe czy szelki dla psa. W takich przypadkach nawet fotografia packshotowa wymaga sporej kreatywności i często liczą się najbardziej niekonwencjonalne pomysły. Ważne jest też odpowiednie oświetlenie i przestrzeń, ponieważ dzięki nim możemy pokazać głębię i lepiej oddać rzeczywisty wygląd fotografowanych obiektów. Przydatne są w takich sytuacjach np. namioty bezcieniowe.

Problematyczne w fotografii produktowej mogą okazać się produkty odbijające światło (np. metal, szkło) jak również te, które wymagają
Problematyczne w fotografii produktowej mogą okazać się produkty odbijające światło (np. metal, szkło) jak również te, które wymagają „zawieszenia” w przestrzeni (np. szelki), fot. Anna Hanke

J.A.: To pewnie jeden z wielu sprzętów, które wykorzystujesz w fotografii produktowej?

A.H.: Zdecydowanie jeden z WIELU. Przydają się też stoły bezcieniowe, odpowiednie zestawy lamp i softboxów, strumienice, statywy, tła fotograficzne, nie wspominając już o obiektywach, które też warto wybierać z rozwagą…

J.A.: Sporo tego. Dla mnie to tylko dowód na to, że dużo lepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie profesjonalnego fotografa produktowego, który posiada cały ten sprzęt i fachową wiedzę, niż zmaganie się z fotografią produktową na własną rękę.

A.H.: Myślę że coś w tym jest. Zaletą współpracy z fotografem produktowym jest też to, że może bardziej obiektywnie spojrzeć na dany produkt, a co za tym idzie – lepiej oddać wszystkie jego pozytywne cechy.

J.A.: Dziękuję Ci za wywiad i podzielenie się swoimi doświadczeniami.


Anna Hanke - Fotograf produktowy
Anna Hanke – Fotograf produktowy ze specjalizacją w branży e-commerce

Anna Hanke

Fotografka produktowa z ponad 10-letnim doświadczeniem we współpracy z firmami z branży e-commerce. Na swoim koncie ma kilkaset profesjonalnych sesji zdjęciowych. W pracy kieruje się kreatywnością, aktualnymi trendami i nieszablonowymi pomysłami.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.